"Årets Bakeri" skal kåres for 5. år på rad, og i år legges det særlig vekt på bedriftens engasjement for samfunnsansvar. 20 bakerier fra hele landet var nominerte til Årets Bakeri 2022, og nå kan hele bransjen stemme på sin favoritt blant de tre finalistene.
Målet med denne kåringen er å øke bevisstheten om alle de element som til sammen utgjør en vellykket bedrift, å fremheve og presentere gode bedrifter, samt styrke samholdet i bransjen.
Tidligere vinnere av prisen er Edgards Bakeri i Mandal (2018), Elda bakeri i Sandnes (2019), Harmoni Håndverksbakeri i Porsgrunn (2020) og Ryfylke bakeri og konditori (2021).
I fjor var det bedriftens satsing på fagkompetanse som ble vektlagt i kåringen av "Årets Bakeri 2021". Juryens begrunnelse for å kåre Ryfylke bakeri & konditori som vinner, var at de utmerker seg med et kontinuerlig fokus over lang tid på å utvikle fagkompetanse i alle ledd i hele bakeriet.
Følgende 8 kriterier skal danne grunnlaget for vurderingen:
- Bedriftens økonomiske utvikling og bæreevne
- Bedriftens innovasjon / nyskapningsevne
- Bedriftens fokus på samfunnsansvar
- Bedriftens helhetlige profil og markedsføring
- Bedriftens endring og omstillingsevne
- Bedriftens medarbeidertilfredshetsindeks
- Bedriftens sammensatte fagkompetanse
- Bedriftens omdømme/merkenavn
I år vil juryen legge særlig vekt på bedriftens fokus på samfunnsansvar, og vil med dette ta spesielt hensyn til:
- Hvordan bakeriet lytter til kundenes behov ved utvikling av nye produkter/forbedre eksisterende produkter – at det må gjøres lettere for kundene å ta sunnere valg er viktig her.
- Hvordan bakeriet jobber for bedre utnyttelse av råvarer og svinn-system.
Valg av sunnere råvarer.
Juryen for Årets Bakeri 2022
Vigdis Myhre Næsseth, bedriftsrådgiver/daglig leder, Fossekall as (juryleder)
Næsseth har jobbet som bedriftsrådgiver i over 20 år, og har bistått i utallige omstillings- og forbedringsprosesser hos næringsmiddelprodusenter. Hun har spesielt god kunnskap om bakerbransjen etter flere større oppdrag for både store industribakerier og mindre håndverksbakerier de seneste årene.
Beret Mette Haga, rådgiver, Innovasjon Norge
Haga har jobbet i næringsmiddelbransjen i over 20 år, og over ti år i bakerbransjen med utvikling og kvalitet. Nå jobber hun i Innovasjon Norge, hovedsakelig med vurdering av prosjekter innen matforedling og andre landbruksrelaterte næringer.
Hilde Skotland Mortvedt, innovasjonsrådgiver og daglig leder, SeeNew AS
Mortvedt har jobbet som rådgiver for matindustrien siden 1999, først 14 år i Nofima og de siste ti årene som selvstendig næringsdrivende. Hun er gründer av SeeNew As, der hun i dag jobber som innovasjonsrådgiver og daglig leder. Mortvedt kjenner cerealbransjen godt, og hun har spesialkompetanse innen forbrukerinnsikt og matinnovasjon.
Oddbjørn Roksvaag, redaktør Baker og Konditor og Bakeri.net, Vest Vind Media AS
Roksvaag har jobbet som journalist og kommunikasjonsrådgiver i Vest Vind Media siden 1991. Han har vært redaktør for bakeri.net siden 2002 og redaktør for Baker og Konditor siden 2007, og har derfor god oversikt over bakerbransjen.
– Vi har vurdert bakerienes konkrete tiltak for en bærekraftig utvikling og andre tiltak til det beste for samfunnet. Dette er et stort tema, som alle de tre finalistene har jobbet svært konkret og målbevisst med. De kan vise til spennende satsinger og en bevissthet rundt det å utvikle både bakeriet og produktene i en mer bærekraftig retning. Juryen ble overbevist om at disse bakeriene har bærekraft som en viktig ledetråd i sitt arbeid. De synliggjør også dette gjennom varene som blir presenterte over disk. Vi ser at det å konkretisere sitt samfunnsansvar til reelle endringer og veivalg i bedriften blir verdsatt og lagt merke til, sier juryleder Vigdis Myhre Næsseth.
– Ut fra et rent bærekraftsperspektiv ser vi at disse bedriftene har kommet lengre enn å jobbe med svinn og fjerning av plastemballasje; de har tatt steget oppover det som kalles «grønn-strategi-trappen» og er over på å stille krav til leverandører, legge om driften og etablere helt nye, grønne produktlinjer. Det får gode effekter for samfunnet, sier en entusiastisk juryleder.
Vinneren av Årets Bakeri 2022 blir annonsert i oktober. Før det vil det bli en bransjekåring der du kan stemme på din favoritt.
Vinneren av "Årets Bakeri 2022" vil motta diplom, blomster og en pengepremie på kr 10 000,-.