De planlagte kursene i fagfornyelsen er nå gjennomførte
I uke tolv ble siste planlagte kurs i fagfornyelsen holdt, og faglærerne har i løpet av de ti siste månedene fått en gjennomgang i en del av innholdet i de nye kompetansemålene.
I uke tolv ble siste planlagte kurs i fagfornyelsen holdt, og faglærerne har i løpet av de ti siste månedene fått en gjennomgang i en del av innholdet i de nye kompetansemålene.
Mange av lærerne vi har snakket med underveis, er svært fornøyde med at det endelig er kommet egen linje for vg2 baker og konditor igjen, og de har vært glade for å få en oppfriskning i fagene sine.
Til sammen har det blitt avholdt ti kurs i fagfornyelsen; syv i bakerfaget og tre i konditorfaget. Bakerfaget var inndelt i tre moduler og konditorfaget i to. Diplombaker og fagansvarlig ved Baker- og Konditorakademiet, Erlend Løken Volden, og konditorsjef ved Britannia Hotel, Cathrine Nilsen, har veiledet lærerne gjennom kursene.
Erlend sier at han i sine kurs har prøvd å definere kompetanseområder i stedet for kurs i spesifikke produkter. "Deigene vi har kjørt, og teorien vi har hektet dette på, har vært ment å kunne overføres til ulike sammenhenger, nesten uansett hvilke produkter og områder lærerne skal fokusere på i undervisningen sin. Det er slik jeg ser hele essensen i fagfornyelsen, og jeg håper vi nå har bidratt til at flere lærere nå går mer i takt, enn de muligens hadde gjort om de ikke hadde vært med på kursmodulene", sier Erlend.
I bakermodulene har de vært gjennom grunnleggende begreper og metoder i det nye læreplanverket med utgangspunkt i enkle bakeforsøk, søtbakst med hvetedeiger og laminerte deiger, grovbakst med indirekte deigføring; skolding, fordeig og surdeig. "Alt vi har laget har ikke nødvendigvis gått veien, men det har heller ikke vært meningen. Vi har fokusert på forståelsen av faget, og jeg håper deltagerne har fått en økt fagforståelse etter å ha vært gjennom disse kursene", sier Erlend.
Erlend, som også har vært med å forfatte de nye lærebøkene for vg2 baker og konditor, syns det har vært kjempespennende å jobbe med dette. "Faglærere er en utrolig takknemlig gruppe å holde kurs for. Det har vært mye engasjement, mye ballkasting, og mange gode diskusjoner", sier han, og avslutter med at baker- og konditorfagene er omfangsrike fag, som fortjener den linja de har fått. Bredden i fagene er enorm, og kan umulig dekkes inn i sin helhet på ett skoleår, ei heller fem kursmoduler".
På konditorsiden sier Cathrine at hun syns det kunne vært i alle fall ett kurs til. "Kompetansemålene på konditor er mange, og de er krevende. Å komprimere alle disse på to kursdager på seks timer har vært en stor utfordring. Jeg håper vi kan få til et kurs til, der vi kan gå gjennom butterdeig og temperering", sier hun.
"Når jeg har planlagt kursene, har jeg tatt utgangspunkt i selve svenneprøven til konditorene. Jeg har prøvd å få med flest mulig av kompetansemålene, og gått grundig gjennom dem, både teoretisk og ved at deltagerne har fått utøvd dem praktisk med veiledning. Det har vært nokså varierende erfaring blant deltagerne, så for noen har det vært mye nytt stoff mens det for andre har vært kjent, men blitt gjort på en ny måte som de ofte finner inspirerende", sier Cathrine.
Lærerne synes det er fryktelig mye stoff de skal gjennom på kort tid i en travel skolehverdag. Deres utfordring er ofte at de selv ikke får innøvd nye teknikker, ny lærdom og rett og slett ikke finner tid til å sette seg praktisk inn i faget, slik de gjerne skulle gjort for å kunne lære det videre til elevene.
Cathrine forteller at de aller fleste deltagerne har vært engasjerte, nysgjerrige og sugne på ny lærdom, både på tross av alder, fartstid og bakgrunn. Selv om oppslutningen har vært god, har hun forstått på lærerne at den kunne vært bedre om fylkeskommunene hadde prioritert å bruke mere midler på kursing av lærere. "Det er forferdelig synd om det er slik, da dette er så utrolig viktig for at lærerne skal kunne formidle nok kunnskap og inspirasjon inn til elevene på ett tidlig tidspunkt", sier Cathrine.
Alt i alt oppsummerer hun at engasjementet hos lærerne er der, men de trenger en oppfriskning i faget. "Det har vært ganske tydelig. De trenger mer praksistid med elevene og enda mer kursing. Jeg sitter igjen med ett lite innblikk i skolehverdagen og en forståelse av hva utfordringene i hverdagen kan være for faglærerne. Men, jeg håper og tror at de tar med seg litt mere kunnskap og masse inspirasjon tilbake til skolen. Og så må jeg si: for noen flotte lærere jeg har møtt på disse kursene! Hvis dette gjenspeiler lærerstanden, har jeg god tro på fremtiden i dette flotte faget", avslutter Cathrine.