Ny forskrift vil gå ut over små og mellomstore bedrifter i bransjen
Illustrasjonsbilde, Unsplash.
Regulering av innkjøpsbetingelsene i dagligvaresektoren kan i verste fall utgjøre en direkte trussel mot bakerier og konditorier landet over.
Illustrasjonsbilde, Unsplash.
Regulering av innkjøpsbetingelsene i dagligvaresektoren kan i verste fall utgjøre en direkte trussel mot bakerier og konditorier landet over.
BKLF leverte 16. desember sin høringsuttalelse om Nærings- og fiskeridepartementets utkast til to alternative forskrifter om forbud mot usaklige forskjeller i innkjøpsbetingelser i verdikjeden for mat og dagligvarer. Departementet forslår i tillegg å sette i gang et arbeid med et såkalt markedsetterforskningsverktøy.
Bakgrunnen for høringen er at Stortinget gjennom 2021 og 2022 har vedtatt en rekke tiltak som skal bedre konkurransesituasjonen i dagligvaremarkedet. Blant disse er bl.a. utredning av sammenhengen mellom vertikal integrasjon og fremvekst av dagligvaregrupperingens egne merkevarer (EMV), samt hvordan legge til rette for at leverandørenes rabatter til dagligvaregrupperingene følger varen helt frem til forbrukerne. BKLF mener at vedtakene må sees i sammenheng, og at rekkefølgen på gjennomføringen av vedtakene har vesentlig betydning for hvordan tiltakene samlet sett bedrer konkurransesituasjonen i dagligvaremarkedet.
- Konkurransesituasjonen i markedet er allerede svært utfordrende, særlig i vår bransje. Den vertikale integrasjonen har effektivt redusert konkurransen i hele dagligvaremarkedet generelt, og vår bransje spesielt. Ikke bare er grossist- og distribusjonstjenestene fullintegrerte hos kjedene, men de har også nær totalkontroll på produsent- og leverandørleddet, sier direktør i BKLF, Gunnar Bakke.
En av de aller største, og mest sannsynlige, konsekvensene av forskriften er en enorm vekst i kjedenes egne merkevarer (EMV). - Forskriften vil gi kjedene enda større initiativ til å kreve at produsenter enten blir ren EMV-produsent, eller såkalte «unike merkevarer». De aller største leverandørene vil kanskje kunne stå imot kjedenes krav, mens det er alle de små- og mellomstore leverandørene som med all sannsynlighet vil tvinges over på slike avtaler, mener Bakke.
Det er mange svakheter og uadresserte spørsmål i forskriften. - Den mest åpenbare svakheten er at hele bevisbyrden legges på leverandørene. Når Stortinget mener at kjedemakt er problemet, hjelper det ikke å regulere leverandørene. Noen av forslagene vil koste leverandørene enorme ressurser. Igjen vil resultatet være at de aller største vil kunne overleve, mens de små- og mellomstore leverandørene ikke vil kunne møte de økte kravene. Det er svært overraskede at politikerne ønsker å regulere markedet til å bli mer ugunstig for små og uavhengige bakerileverandører, sier Bakke.
BKLF advarer mot å innføre forskriften på grunn av disse forhold:
BKLFs høringssvar kan du lese her
De øvrige høringsuttalelsene i saken kan du lese på Nærings- og fiskeridepartementets nettside.