– Jeg gleder meg veldig til denne turen, sier Georg Husebæk, som er daglig leder i Din Baker.
– Det er lenge siden folk har truffet hverandre på grunn av pandemien, og alle synes det er veldig kjekt å møtes igjen. Det sosiale er kanskje det aller viktigste, det at vi får nye idéer og lærer av hverandre. Dette er jo leirbålet i bakerbransjen. Vi deler gode historier og lager nye historier sammen!
BKLF og Din Baker kommer til å fortsette samarbeidet etter turen til København.
– Vi har satt i gang flere konkrete prosjekter sammen som er viktig for hele bransjen. Det handler blant annet om politisk påvirkning, rekruttering og om bransjens omdømme. Sammen setter vi i et veldig godt avtrykk i samfunnet, sier Gunnar Bakke.
Minimesse med leverandører
Mange leverandører er også med på turen. Før båten la fra kai, ble det arrangert minimesse i båtens konferanseavdeling, hvor Idun, Foodtech, Cake it easy, Coca-Cola, Norgesmøllene/Møllerens, Lantmännen/Regal, Systemkjøp, Pals, Bako, Konsumgruppen, My Bakery, Unibak og presenterte sine siste produkter og delte ut populære smaksprøver. – Det er veldig hyggelig å møte alle kundene, det er ikke så ofte vi gjør det. Vi får veldig god respons på vårt nye mel, Tipo 00, som er 100 prosent norsk. Vi har fått mange baketekniske spørsmål fra alle bakerne, forteller salgsdirektør Øyvind Carlsen i Lantmännen Cerealia.
Bransjemøte
Båtturen startet med et stort bransjemøte for alle, med mye nyttig faglig innhold. Her snakket Jan Olav Helle fra Ustekveikja Energi om framtidsutsiktene for strømprisene. Jon Georg Dale og Ole Berget fra First House snakket om hvordan bakerbransjen i Norge kan ta en posisjon med dagens trussel fra Russland. Marius Sevaldsen fra Cake it easy ga gode tips om hvordan bakeriene kan øke salget gjennom nettbutikker og B2B-salg. Butikkutvikler Trond Aam i Din Baker fortalte om hvorfor selve butikken er et viktigere produkt enn brødet, og Gunnar Bakke snakket om verdien av å få Nyt Norge-merket på brød.
Og deretter var det bare å si Skip O´hoi.