Brødskala'n vant Intensjonsavtalens utmerkelse for sunnere markedsføring

Publisert

Direktør i BKLF, Gunnar Bakke, tok i mot prisen. Her sammen med statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet, Ole Henrik Krat Bjørkholt. Foto: Solveig Lygre, BKLF

Intensjonsavtalens utmerkelser ble delt ut av statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet, Ole Henrik Krat Bjørkholt, på seminaret "Spisevaner endres raskt i krisetider - mulighetsrom for det vi skal spise #MerAv" på Umami Arena torsdag 16. februar.

Baker- og Konditorbransjens Landsforening (BKLF) vant prisen for sunnere markedsføring med merkeordningen Brødskala'n. Det er Helse- og omsorgsdepartementet som deler ut prisen.

Brødskala’n har som formål å bidra til økt forbruk av sunne, grove kornprodukter. Ved å formidle god og relevant informasjon til forbruker, skal Brødskala’n gjøre det enklere for folk å velge sunt i en travel hverdag.

Juryens begrunnelse

"Brødskala’n har etablert seg som en tydelig og enkel merkeordning for å hjelpe forbrukerne med å ta sunnere valg i brødhyllen. Brødmåltider har en sentral plass i det norske måltidsdøgnet, men det er ikke alltid så lett å orientere seg blant alle alternativer. Brødskala’n viser på en grafisk og enkel måte hvor grovt brødet er og gjør det enklere for forbrukerne å orientere seg. Så langt er 2.250 produkter merket med skalaen og tallet har steget jevnt og trutt de siste årene. BKFL har i tillegg jobbet aktivt for å gjøre merkeordningen kjent, særlig blant yngre forbrukere. I samarbeid med Ungt Entreprenørskap har man utarbeidet informasjonsmateriell til bruk i skolen og flere elevbedrifter har tatt i bruk Brødskala’n i sine prosjekter. Juryen har sansen for den enkle, men likevel svært betydningsfulle merkeordningen og legger merke til at merket stadig øker i kjennskap i befolkningen".

Om årets nominerte

Aktørene nominerer seg selv. Det er kommet inn 41 nominasjoner, 23 i kategorien «sunnere produkter» og 18 i kategorien «sunnere markedsføring». Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol offentliggjorde finalistene i desember 2022.

De tre finalistene i kategorien «sunnere markedsføring» er:
- Baker- og konditorbransjens landsforening (BKLF)
   med Brødskala'n – en merkeordning som bidrar til økt forbruk av sunne, grove kornprodukter
- Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG)
   med gulrot fra jord til bord/5 om dagen barnehage
- REMA 1000, som støtter aktiv idrett med frukt og grønt på idrettsarrangementer

Det er viktig å etablere gode spisevaner fra tidlig alder, da det blir vanskeligere å endre vaner hos folk jo eldre de blir. BKLF har derfor jobbet aktivt for å gjøre Brødskala’n kjent også blant yngre forbrukere.

Brødskalamerket blir også brukt av forlag, offentlige og private helseinstitusjoner, utdanningsinstitusjoner, myndigheter osv. for å opplyse om og påvirke forbrukeratferd rundt helse og kosthold.

I tillegg til de tiltakene BKLF jobber direkte med Brødskala’n mot forbruker og produsenter av bakervarer, er det en rekke andre aktører som bruker Brødskala’n i læremidler og/eller for å påvirke forbrukeratferd rundt helse og kosthold.