Lillehammer bakeri er yngste finalist i Årets Bakeri 2023

Publisert

Gro-Eva og Sigurd Owren, gründerekteparet bak Lillehammer Bakeri har hatt formidabel vekst siden de åpnet dørene i 2021. Foto: Lillehammer Bakeri

Tre bakerier nådde finalen i Årets Bakeri også i år. Til tross for at de tre bakeriene er svært forskjellige, nådde de finalen fordi de skiller seg ut på en positiv måte. Lillehammer Bakeri er en av finalistene. De åpnet dørene i 2021, etter en lang prosess med planlegging.

Følgende kriterier skal danne grunnlaget for juryens vurdering:

  1. Bedriftens økonomiske utvikling og bæreevne
  2. Bedriftens innovasjon / nyskapningsevne
  3. Bedriftens fokus på samfunnsansvar
  4. Bedriftens helhetlige profil og markedsføring
  5. Bedriftens endring og omstillingsevne
  6. Bedriftens medarbeidertilfredshet
  7. Bedriftens sammensatte fagkompetanse
  8. Bedriftens omdømme/merkenavn

På Lillehammer Bakeri har ekteparet Gro-Eva og Sigurd Owren skapt en møteplass for alle generasjoner midt i Lillehammer sentrum. Før de åpnet dørene i slutten av september 2021, hadde de klart å etablere en stor heiagjeng gjennom sosiale medier, og det var en lang kø som møtte dem på åpningsdagen.

Selger opplevelse for alle sanser

– Vi har drømt om å starte et bakeri på Lillehammer i mange år, og veien til åpningen i 2021 var ganske lang. Vi har brukt utrolig mye tid på å utvikle konseptet, for vi ville at alt skulle være perfekt før vi åpnet. Vi selger ikke bare et bakverk, vi selger en kundeopplevelse. Tanken var å skape et konsept for alle sanser, det skulle være en reise for kunden, sier de to gründerne.

Og det er det virkelig! I det vi kommer inn døren, blir vi møtt av en hjemmekoselig stemning. Vi kan se rett inn i det åpne bakeriet, som er plassert bak disken og brødhyllene. Her er bakerne i full sving, og man får virkelig lyst til å smake på alle de lekre varene i disken. I inngangspartiet har de også en egen lokalmatbutikk hvor du kan kjøpe med deg både spekemat, ost, syltetøy og mange andre kvalitetsprodukter fra blant annet Gudbrandsdalen. Innerst i lokalet sitter blide gjester og varmer seg ved peisen. På veggene henger gamle fotografier fra den tiden lokalet var et stållager, tilhørende en av de gamle hjørnesteinsbedriftene i Lillehammer. Antikke møbler er blandet med nye, og stråtapetet på deler av veggene er fra en lokal tapetmaker.

I cafélokalet er det en lun atmosfære, og innredningen er en blanding av gammelt og nytt. Foto: Cecilie Hjortland

- Vi har skapt alt selv med vår personlige stil og smak. Det er utrolig viktig for oss at alt skal ose av kvalitet. Det skal føles godt å være her, ikke bare for gjestene våre, men også for de ansatte, sier ekteparet, som er stolte og ydmyke av å ha kommet til finalen i Årets Bakeri.

Kvalitet det viktigste

For Gro-Eva og Sigurd er det viktig at det er hundre prosent kvalitet i alle ledd. - Alt i fra hvordan noe gjennomføres i produksjonen, til hvordan det ser ut i disken, hvordan vi betjener kunden i kassa, hvordan det ser ut over alt i lokalet; over alt skal det være hundre prosent kvalitet til enhver tid, det er det som står øverst. Vi lager alt fra scratch. Det skal være hundre prosent kvalitet og bakt med kjærlighet. Vi bruker alltid gode råvarer, for eksempel bruker vi lokale bringebær, forteller de.

Gründerne, som tidligere har drevet flere avdelinger for Baker Hansen i Oslo, gjør det de kan for at de ansatte skal trives. - Vi inkluderer produksjonsmedarbeiderne i produksjonsutviklingen og lar dem leke med råvarene. Vi ønsker jo at de blir inspirerte til å komme med nye produkter. Vi prøver å ha variasjoner i sesong for å gjøre det spennende både for de som jobber her og for kunden. Vi gjør vårt beste for at de ansatte skal føle seg som del av et lag. Med dyktige håndverkere er det lettere å delegere ansvar, og det er noe vi prøver å gjøre mye. Vi kan jo ikke være over alt hele tiden, ler de.

Lillehammerbollen (til høyre) som er toppet med lokale bringebær er populær hos gjestene på Lillehammer Bakeri. Foto: Cecilie Hjortland

- I tillegg har vi laget vår egen Lillehammer Bakeri-app for de ansatte. Her har vi blant annet vaktplaner, rutinelister og personalhåndbok, og vi kan sende meldinger til hverandre i appen. Det er jo mange unge som jobber her, og for å nå dem må man være digital, de liker å ha oversikten på telefonen. Appen gjør det også lettere for oss å følge opp de ansatte og å passe på at jobben blir gjort, nikker ekteparet.

Suksess fra dag en

Da Lillehammer Bakeri åpnet dørene i september 2021 hadde de en bemanning på tretten og de hadde budsjettert med syv årsverk. Med den formidable suksessen de har opplevd, og fortsatt kontinuerlig vekst, har antall ansatte på lønningslista steget til trettini og årsverk til tretten.

- Vi må jo ha gjort noe riktig, vi vil si at det har vært en større suksess enn vi kunne ha forventet. I tillegg til at vi har en stor kundegruppe, har vi hele tiden hatt god kontroll på det økonomiske. Vi bruker en del tid på det økonomiske verktøyet for å vite hva det koster å produsere hvert eneste produkt, og hvor mye skal vi sitte igjen med for å dekke de andre kostnadene. Omsetning er en ting, men det er viktig å ha kontroll på alle nøkkeltall i hele verdikjeden også. Å ha god kontroll på hva varekosten ligger på. Det handler også om råvareutnyttelse, at du har kontroll på hvor mye du skal produsere og hva du skal selge, at du har et bevisst forhold til det og setter opp en prognose. For oss da, for eksempel, er det viktig å ha godt med varer gjennom hele dagen, men vi skal ikke ha for mye. Det å ha et bevisst

På baksiden har bakeriet mange sitteplasser der gjestene kan nyte et måltid med utsikt til elva. Foto: Cecilie Hjortland

forhold til produksjonsvolumet som sikrer at du har god lønnsomhet, og kanskje viktigere, at du ikke kaster for mye, det er viktig. Det kan være forskjellig fra dag til dag og fra uke til uke, og kan påvirkes av mange forhold, som for eksempel været. Det er viktig å ha et bevisst forhold til det, mener de to gründerne.

Får hjelp av kunden

I årets kåring er kriteriet helhetlig profil og markedsføring viktig. Den helhetlige profilen hos Lillehammer Bakeri er tydelig. De har også markert seg godt i sosiale medier, og har bygget opp en trofast kundegruppe som også er med på markedsføringen av det unge bakeriet.

- Når det gjelder markedsføring, er det viktigste vi har gjort, og kan fortsette å gjøre, å gi kunden en god opplevelse av produktet vårt, av stedet og det som blir servert. Når de tar bilde av det og deler det med sine igjen, så har det en større markedsføringseffekt enn om vi selv tar det bildet og legger ut. Ved å gi kundene god service i tillegg til et godt produkt, vil du få gode ambassadører som legger ut bilder av at de har vært på Lillehammer Bakeri, og at de er stolte over å ha vært der. Det er den beste markedsføringen vi kan få, nikker de.

Vi ønsker Lillehammer Bakeri lykke til!

Vinneren av Årets Bakeri 2023 skal kåres på BKLFs 125-årsjubileum på Grand Hotel i Oslo den 9. september. Du kan stemme på din favoritt frem til 24. august.