Mottar en halv million kroner til videreføring av Smak deg frem

Publisert

Silje Pedersen Johnsen (23) har alltid elsket å bake. I dag er hun bakerlærling på Samverket bakeri i Moss.

Landbruks- og matdepartementet tildeler ytterligere 500 000 kroner til videreføring av Smak deg frem - rekrutteringskampanjen for mat- og måltidsbransjen.

Det var landbruks- og matminister Sandra Borch (SP), som la frem den gode nyheten under Grüne Woche i Berlin forrige uke.  

– Vi må ikke glemme at dette er et langsiktig arbeid. Søkertallene til restaurant- og matfag har vært fallende i over 20 år; det tar tid å snu en slik trend. 2022 var første gang på flere år at søkertallene stabiliserte seg, noe som er et godt tegn for kampanjens videre arbeid, sa landbruks- og matministeren under pressekonferansen i den norske ambassaden i Berlin, torsdag 19. januar.

Henrik Hamborg, politisk rådgiver for utdanning og kompetanse i NHO Reiseliv, sier at det er liten tvil om at kampanjen hadde effekt og at den var en av faktorene for at den negative trenden endelig snudde.

Kampanjen Smak deg frem handler om å skape nysgjerrighet og interesse for mat- og måltidsbransjene. Den viser frem hele bredden av karrieremuligheter innen bransjene, og gir et inntrykk av hvordan det er å jobbe i de ulike yrkene: hvordan er det å jobbe som servitør, kokk, slakter, baker, konditor osv.

Om Smak deg frem 

Det var NHO Reiseliv som bygget opp kampanjen i 2020. Senere har den blitt utvidet, og gjennomføres nå som et samarbeid mellom NHO Reiseliv, NHO Mat og Drikke, NHO Service og Handel, Virke, Fellesforbundet, Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN), Norske Kokkers Landsforening (NKL), Baker- og Konditorbransjens Landsforening (BKLF) og Foreningen for Opplæringskontorene i Restaurant- og Matfag (FORM). 

Tredje sesong av Smak deg frem ble lansert nå nylig, og har så langt rundet 5 millioner visninger i sosiale medier.  De tre sesongene har til sammen fått over 12,5 millioner visninger.