"Årets Bakeri" ble kåret på 125-årsjubileet til Baker- og Konditorbransjens Landsforening lørdag kveld. Kåringen skal være med på å øke bevisstheten om alle de elementer som til sammen utgjør en vellykket bedrift, å fremheve og presentere gode bedrifter, samt å styrke samholdet i bransjen.
Stolte og ydmyke
Det er ekteparet Gro-Eva Lyngås Owren og Sigurd Tølløfsrud Owren som er gründerne bak Lillehammer Bakeri. De åpnet bakeriet for to år siden, og det har fra første stund vært en møteplass for alle generasjoner midt i Lillehammer sentrum. Bakeriet har hatt en formidabel vekst siden de åpnet dørene i 2021. Ekteparet Owren har tidligere drevet flere avdelinger for Baker Hansen i Oslo, og de drømte i mange år om å starte et bakeri på Lillehammer, Sigurds hjemsted.
Da de mottok beskjeden om at de var en av finalistene i Årets Bakeri 2023, kunne gründerne fortelle at de var stolte og ydmyke av å ha nådd helt til finalen.
Etter kåringen lørdag kveld, sa vinnerne at det var godt å få en anerkjennelse på at konseptet deres fungerer i praksis og at det anerkjennes. - Det føles helt fantastisk! Vi vil først og fremst takke våre våre ansatte, våre kunder og våre bakevenner som har heia på oss og stemt på oss. Og så vil vi selvfølgelig takke juryen. Tusen takk!
Omdømme og merkevarebygging
For å kunne sammenligne og vurdere bakerier opp mot hverandre, har det vært nødvendig å skille gode nominerte bakerier etter gitte kriterier. I tillegg til basiskriterier for konkurransen, har juryen i år vektlagt bakeriets omdømme og merkevarebygging.
- Etter vanskelige år for bransjen er det godt å se at vi har mange levedyktige og robuste bakerier i Norge, som satser ufortrødent videre. De tre verdige finalistene viser alle at de gjør nettopp dette, og de er alle er svært gode eksempler på flinke merkevarebyggere som er trygge på egenverdi og omdømme, sier Juryleder Vigdis M. Næsseth (Fossekall as). De tre finalistene i Årets Bakeri 2023 var Kafé Solros (Bergen), Lillehammer Bakeri (Lillehammer) og Blomsø Bakeri & Konditori (Harstad). Til tross for at de tre bakeriene er svært forskjellige, nådde de finalen fordi de skiller seg ut på en positiv måte.
Juryens begrunnelse
Dette er et bakeri som er en tydelig merkevarebygger og har en enhetlig visuell identitet som kommer godt til syne på alle flater. Dette formidles godt gjennom sosiale medier, hvor ulike historiefortellinger blir kategorisert slik at det er enkelt å finne frem. Selve bakeriet er også en sterk del av merkevaren, og her får kundene en flott måltidsopplevelse. Det finnes et mangfold av kunder i bakeriet; dette er attraktivt for både unge, lokale, bedriftskunder og turister. Juryen mener at den lojalitetsbaserte forretningsmodellen de har bygget opp har skapt et solid fundament for videre drift, noe også økonomien bekrefter. Måten å knytte lojalitet til fremtidige kunder under etablering og oppbygging av bakeriet har skapt en solid heia-gjeng og sterk lokalpatriotisme. At bakeriet også satser på yngre i sin sysselsetting som hver dag leverer topp service uavhengig av om eierne er til stede eller ikke vitner om godt lederskap.
Juryleder Næsset, har hatt med seg Hilde Mortvedt (SeeNew as), Beret Mette Haga (Innovasjon Norge) og Paal-Andrè Schwital (Metro Branding as) i fagjuryen for Årets Bakeri 2023.
Viktig å synliggjøre ekte bakerier
Det er Baker- og Konditorbransjens landsforening som står bak den årlige kåringen av Årets Bakeri, og direktør Gunnar Bakke, sier at det blir viktigere og viktigere å trekke frem bakerier som satser på fagkunnskap, håndverk og norske mattradisjoner. - De siste årene har vi sett en enorm økning av utsalg som kaller seg bakeri uten å være dette, men kun selger produkter de har importert fryst fra utlandet og steiker på stedet. Dette er et resultat av toll- og importregler som nå truer hele den norske baker- og konditorbransjen. Denne årlige kåringen av Årets Bakeri er med på å synliggjøre de ekte bakeriene, sier Bakke.