Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol (i midten) delte ut Intensjonsavtalens utmerkelser på #MerAv-seminaret. Foto: Solveig Lygre, BKLF
Forrige uke arrangerte Baker- og Konditorbransjens Landsforening (BKLF), Sjømat Norge og Norges frukt og grønnsaksgrossisters forbund (NFGF) #MerAv-seminar på Næringslivets hus. Publikum fikk blant annet siste oppdatering om arbeidet med de nye nasjonale kostrådene og inspirasjon om hvordan man kan jobbe for å fremme grovt, grønt og blått. Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol delte ut Intensjonsavtalens utmerkelser.
Det var Geir Sverre Braut fra Universitetet i Stavanger som sparket i gang fredagens #MerAv-seminar. Braut har ledet regjeringens ekspertutvalg for å finne og vurderer tiltak og virkemidler som bidrar til å fremme et sunt kosthold, og samtidig reduserer sosiale forskjeller.
Basert på tilgjengelige kunnskapsoppsummeringer, har ekspertgruppens laget en utredning med konkrete forslag til kostnadseffektive tiltak som vil bidra til et bedre kosthold og utjevne sosiale forskjeller i kostholdet i Norge. Braut fortalte om arbeidsprosessen og snakket om de fem prioriterte tiltakene de kom frem til og hva som kan gjøres for å støtte, supplere eller forsterke hovedtiltakene
De fem tiltakene er å innføre:
gratis frukt og grønt til barn og unge
helsebegrunnet avgift på sukkerholdig drikke
forbud mot markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn og unge
obligatorisk matmerking
reformulering og porsjonsstørrelser
Med disse tiltakene, sa Braut, kan vi heve befolkningens helsenivå fra lavt til høyt og befolkningen kan få flere leveår med god helse. I et samfunnsøkonomisk perspektiv, kan dette gi en årlig besparelse på 250-300 milliarder kroner.
Nye nasjonale kostråd
Neste foredrag handlet om det nordiske samarbeidet Nordic Nutrition Recommendations (NNR) og arbeidet med de nye nasjonale kostrådene. Det var seniorrådgiver Ole Berg fra Helsedirektoratet som først gav oss en oversikt over NNR, før han fortalte om hvordan prosessen med å utarbeide de nye nasjonale kostrådene foregår.
- NNR er vitenskapsbaserte råd til myndighetene og danner grunnlaget for de nye nasjonale kostrådene som kommer i august, sa han. - Når vi jobber med de nye kostrådene, må vi se på anbefalingene og det nye kunnskapsgrunnlaget. Kostrådene har til formål å bedre befolkningens helse og å redusere risiko for å utvikle ikke-smittsomme sykdommer. Det er gjort et grundig forarbeid hvor vi har foretatt kvantitative undersøkelser i befolkningen og dybdeintervjuer av grupper eller individer i forskjellige målgrupper, for å få bedre forståelse for hva som trengs. I uke 13 blir det offentlig høring om formulering av kostrådene og det vil bli lansering av nye nasjonale kostråd i august. De nye kostrådene skal være enkle å forstå og følge, og de vil inneholde nye referanseverdier for energi og næringsstoffer og nye matvarebaserte kostråd. Klima- og miljømessig påvirkning vil bli omtalt, sa Berg.
Får folk til å spise MerAv
Etter en god og mettende lunsj, bestående av fiskeburger i grovt burgerbrød med kålsalat, fortalte Elisabeth Christine Moe og Henriette Gran Nyhus om virkemidlene de bruker i Kiwi for å få folk til å spise MerAv grovt grønt og blått.
Moe og Gran Nyhus, henholdsvis kategorisjef bakevarer/fersk fisk og kategoriansvarlig frysevarer bekreftet at de i Kiwi slutter seg til helsedirektoratets kostråd og #MerAv. I sitt arbeid for å få folk til å spise MerAv grovt, grønt og blått, ønsker de ikke å bruke pekefingeren, men å legge til rette for sunne valg. Noen av virkemidlene deres er:
Ikke fronte sukker og godteri utenom i høytider som påske og jul
Alltid ha med et fiskeprodukt i press prisene kampanjer
Prislås på sunnere varer
Strategisk plassering på fisk. Selger mer tidlig i handleruten, så dersom fisk står først i ferskvarene bidrar dette til høyt konsum.
15% trumf-bonus på frukt og grønt
Ingen kvantumsrabatter
Utviklet "Våre Groveste" - serien og Funky Gine – brød. Priskampanjer på de groveste brødene førte til 68% økning på de groveste brødene fra 2018-2023
Rekruttere de unge inn i fiskekategorien
Moe og Gran Nyhus sitt budskap var at det er mange virkemidler som kan brukes for å få folk til å spise MerAv grovt, grønt og blått, men det mest effektive er prisreduksjon.
Frukt og grønt
Analysesjef i Opplysningskontoret for frukt og grønt, Tore Angelsen, entret scenen med en fersk rapport fra den årlige undersøkelsen 5 a day Europe. Undersøkelsen viser at andelen som spiser minst 5 om dagen er på samme lave nivå som i 2022. Kun 18,6% av den norske befolkningen sier de spiser det som anbefales.
- Siden vi startet målingene i 2017 er forbruket av frukt, bær og grønnsaker blitt stadig redusert. I 2022 målte vi et foreløpig bunnivå. Korona og begynnende dyrtid var viktige årsaker. Det er ingen signifikant nedgang, men det er en indikasjon på at det gjennomsnittlige forbruket er redusert enda litt mer fra 2022 til 2023, fra 3 til 2,9 porsjoner, sa Angelsen.
Årsaker til nedgangen er:
Stadig flere som spiser lite frukt og grønt (én porsjon og mindre).
Flere som vektlegger lav pris på grønnsaker. Denne gruppen har et lavere forbruk av frukt og grønt enn de som i større grad vektlegger andre egenskaper som smak, utseende og norsk.
Det er også forskjeller mellom kjønn og alder. Kvinner spiser mer enn menn, og har også gått mer ned enn menn. Barn holder omtrent samme nivå, men forbruket er fortsatt lavt.
NM Sunn mat i kantina
For tredje året på rad, arrangerer Baker- og Konditorbransjens Landsforening (BKLF), Sjømat Norge, Norges frukt og grønnsaksgrossisters forbund (NFGF) og Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) NM i sunn mat for kantiner.
Over en million nordmenn spiser i kantiner på daglig basis, noe som gjør kantinene til en viktig arena for å jobbe med #MerAv. Iselin Sagen fra OFG presenterte konkurransen og oppfordret alle som spiser i kantine, jobber i kantine eller driver kantine til å melde på sin kantine i konkurransen. I fjor deltok over firehundre kantiner i konkurransen, og det ble kåret en enkeltstående vinner og en kjedevinner.
Intensjonsavtalens utmerkelser
Siste del av seminaret var viet til Intensjonsavtalens utmerkelser, og helse- og omsorgsminister, Ingvild Kjerkol, var på plass for å dele ut prisene. Vinner i kategorien sunnere produkter 2023 ble Fjordland med "Fisk i ferdigretter", mens TINE med "Mindre fett i Norvegia Original" og REMA 1000 med "Grovt og godt" kom på henholdsvis 2. og 3. plass. I kategorien sunnere markedsføring 2023 var det Opplysningskontoret for frukt og grønt med "Smaksdetektiv, 5 om dagen barnehage" som ble vinneren, mens Meny med "Fiskeknappen" og KIWI med "Momskutt på fisk" kom på henholdsvis. 2. og 3. plass. Juryens begrunnelse kan du lese her: Vinnerne og nominasjonene til intensjonsavtalens utmerkelser 2023 - Helsedirektoratet