Aanerud bakeri – tradisjonsrik finalist i Årets Bakeri
Publisert
Hanna Marie Halvorsen Bergan overtok familiebakeriet i januar 2023. Produktene deres lages etter gamle håndverkstradisjoner, og en av klassikerne som selger godt er napoleonskaken. Foto: Solveig Lygre, BKLF
Aanerud Bakeri i Årnes er en av tre finalister i kåringen Årets Bakeri 2024. Det tradisjonsrike familiebakeriet i Nes kommune i Akershus ble grunnlagt i 1921, og drives i dag av femte generasjon.
Sammen med sin mann, kjøpte Hanna Marie Halvorsen Bergan det gamle familiebakeriet i januar 2023. Da hun var barn, var det hennes mormor og morfar som drev bakeriet, og det var mange i familien som jobbet der, blant annet Hanna Maries mor, og etter hvert hun selv.
- Det var onkelen min som overtok etter mormor og morfar, men jeg har alltid tenkt at jeg hadde lyst å overta bakeriet. Onkel var klar for å selge, for han har svært mye annet å forta seg. Jeg ba ham om å vente litt, da jeg jobbet som sykepleier i Oslo i en del år. Etter å ha fått to barn, var tiden inne for å flytte tilbake til Årnes og overta familiebedriften, sier Hanna Marie.
Aanerud-standarden
Det var tippoldefaren hennes som startet bakeriet for over hundre år siden. Han var bakermester, og veldig nøye med kvaliteten, og god kvalitet er noe Aanerud alltid har vært kjent for.
- Vi har Aanerud-standarden, og den er skyhøy. Vi har alltid hatt dyktige fagfolk som lager alt fra bunnen, og vi bruker fortsatt våre gode gamle oppskrifter på baser som for eksempel vaniljekrem og suksesstertekrem. I tillegg er vi veldig opptatte av at servicen skal være så bra som mulig, Vi vil at kundene skal være gladere når de går herfra enn når de kom inn døra. Da er det viktig at produktene står riktig i hylla og at de som jobber her vet nok om produktene og hva de inneholder. De må kjenne hele reisa fra A til Å, slik at de tar eierskap til produktet. Jeg driller de ansatte slik jeg ble drillet da jeg jobbet her i ungdommen, sier Hanna Marie.
Åpnet etterlengtet kafé
Da hun og mannen overtok bakeriet, la de merke til at omsetningen ble redusert med 30 % når uteserveringen stengte for sesongen. De hadde nemlig kun fire sitteplasser inne i butikkutsalget, og de fleste kundene tok med varene hjem.
- Vi så at vi måtte ha jevnere inntekt over hele året, vi har jo like mange ansatte året rundt. Lokalet vegg i vegg med bakeriutsalget ble ledig, så da overtok vi det. Vi var veldig heldige, for vi kunne bare lage et hull i veggen og vips, så hadde vi en kafé med 75 sitteplasser. Vi åpnet kaféen 26. mai i fjor, og det har vert full trøkk helt siden åpningsdagen. Vi har en god tradisjon for kakespising her, så folk spiser kake hele uka, smiler Hanna Marie.
Kaféen var tydeligvis etterlengtet i den lille bygda som ikke hadde noe lignende tilbud fra før.
- Den har blitt veldig godt mottatt, og for oss har kaféen gitt en mulighet til å utvikle bakeriet til noe mer. Vi arrangerer nå både Quiz-kvelder, afternoon tea og pizzakvelder. Kaféen har blitt et møtepunkt for alle generasjoner i bygda, og vi har også mange gjester fra andre kommuner i regionen, forteller Hanna Marie.
Etter åpningen av kaféen, økte både omsetning og arbeidsmengde hos Aanderud. Bakeriet, som lå i kjelleren, var blitt i minste laget.
- Vi hadde behov for større produksjonslokale, så i januar flyttet vi bakeriet til et større og mer moderne lokale. Dette er bygd for fart, og det er mye bedre for dem som jobber her. Vi hadde jo ikke engang plass til melet lenger, ler Hanna Marie. – Med større plass har vi også fått mulighet til å ansette en bakerlærling og en ny bakesjef. Bjørn Erik har både mesterbrev og diplombakerutdanning, og har gitt oss ny kompetanse inn i bedriften. Han har den faglige tyngden jeg ikke har, så han har vært en kjempestor ressurs.
Kompetanseutvikling i alle ledd
Når Årets Bakeri 2024 skal kåres senere i høst, vil juryen vektlegge bedriftens fokus på kompetanseutvikling i hele verdikjeden, fra produksjon til kundeopplevelse. Hos Aanerud har de gode rutiner for at alle ansatte får utvikle seg i den grad de selv ønsker, og kaller seg en fremoverlent utviklingsbedrift.
- Da jeg overtok bakeriet, startet jeg med å ha en utviklingssamtale med de ansatte. Da fikk alle som hadde behov for å utvikle seg si fra om hva de ønsket å lære, eller bli bedre på, og så fikk de dra på kurs. Etter et år hadde vi nye samtaler der vi gikk vi gjennom utviklingen og om vi hadde nådd de målene vi hadde satt, og så kunne de ansatte komme med nye ønsker. Det siste året har de ansatte vært på blant annet surdeigskurs, lamineringskurs, gelatokurs, baristakurs og salgskurs. Utvikling er viktig både i produksjonen og i utsalgene, sier Hanna Marie ivrig.
Å ta vare på håndverket og la de ansatte utvikle seg har gjort Aanerud bakeri til en attraktiv arbeidsplass, og det å få tak i gode fagfolk har ikke vært vanskelig.
- Ved å bygge et godt omdømme og ta vare på håndverket, tiltrekker vi oss flinke fagfolk som er opptatt av faget, som vil kjevle deigen, rulle for hånd og lage alt fra grunnen. Bestemor sa alltid at det var vanskelig å få tak i bakere. "Bakere vokser ikke på trær", sa hun. Så da jeg tok over var jeg litt bekymret for å ikke få tak i gode nok fagfolk. Men jeg har ikke hatt problem med det, tvert imot har jeg fått meldinger fra både bakere og konditorer som har bedt meg gi beskjed dersom det skulle bli en ledig stilling. Det er et luksusproblem. Jeg vet av erfaring at det kan være vanskelig å få tak i gode fagfolk, og derfor er det vårt ansvar å være med å utdanne dem. Ved å gi læreplass til nye generasjoner, være med å utvikle faget, kan vi hjelpe til å gjøre det attraktivt å bli baker og konditor, sier Hanna Marie, som har lærling i både baker- og konditorfaget, i tillegg til salgsfaget.
Viktig å bruke lokale ressurser
Hos Aanerud setter de lokale råvarer høyt, og bruker det de kan av lokale leverandører og samarbeidspartnere.
- Vi prøver å bruke råvarer fra nærmiljøet; mel, egg, melk - vi bruker jo så mye råvarer. Når vi har pizzakvelder for eksempel, kjøper vi pølse fra en lokal slakter, mel fra en lokal bonde osv. Da kan vi smake bygda på pizzaen. Noen italienske varer må vi jo kjøpe, men når vi kan, prøver vi å holde oss innen bygda. Det er vinn vinn, for da legger vi penger igjen i bygda, noe som er med på å booste arbeidsplasser og utvikling, som igjen kanskje kan slå tilbake på oss. Vi har også et samarbeid med en lokal konditor som lager makroner, vi kjøper masse makroner av henne, så hun må snart ansette en til å hjelpe seg. Og så har vi hyller i butikken der lokale bønder kan vise seg frem og selge produktene sine. Da vippser kundene direkte til bonden, så de får hele fortjenesten. Hvis vi selger mye honning, må de produsere mer og så vokser de. I en så liten bygd må vi hjelpe hverandre.
I tillegg til å være bevisste på å bruke det de kan lokalt, har Aanerud bakeri også en spesiell omsorg for de som kommer til bygda langveis fra.
- Vi syns det er viktig å inkludere de som har måttet flyktet fra hjemlandet sitt, og derfor har vi samarbeid med Nav og Flyktninghjelpen om arbeidstrening og språktrening. Vi har hatt noen fra Ukraina her, og nå har vi noen fra Syria som jobber her. Det er viktig å inkludere folk i bygdas lille møtested, sier Hanna Marie.
Om det er hennes bakgrunn som sykepleier som gjør at hun har så stor omsorg for alle rundt seg er mulig, men at en så inkluderende ledelse skaper trivsel og godt miljø i en bedrift, er det ingen tvil om. Hun skryter hemningsløst av sine dyktige ansatte, og takker dem for at de har nådd så langt.
- At vi har nådd finalen i Årets Bakeri viser at man ikke trenger store midler eller å holde til i en storby for å få det til. Vi er et lite, gammelt familieeid håndverksbakeri på bygda, og dette viser at det er mulig å få det til over hele Norge så lenge man har flinke folk på laget!