Mesterbakeren – finalisten som forsyner hele Norge
Publisert
Mesterbakeren satser stort på kompetanseutvikling hos de ansatte, og Kjetil Dale Aas har ansvar for opplæring av lærlinger og ufaglærte i bedriften. Foto: Solveig Lygre, BKLF
Historien til Mesterbakeren startet i Stavanger i 1986. Det var familien Finnestad som grunnla det lokale bakeriet på Godeset, og det ble tidlig etablert kontakt med REMA 1000. Etter det utviklet Mesterbakeren seg raskt til å bli en landsdekkende bakerikjede.
I dag består Mesterbakeren av 9 egne bakerier og 10 samarbeidsbakerier. Disse leverer brød og bakervarer til alle REMA 1000-butikkene i landet. Bakerikjeden satser stort på kompetanseutvikling hos de ansatte, og nettopp på grunn av denne satsingen, har de nådd helt til finalen i kåringen Årets Bakeri 2024.
Kompetanseutvikling over hele linjen
- Vi jobber hele tiden med kompetanseutvikling. Vi har noen ufaglærte som jobber hos oss, og vi oppfordrer dem sterkt til å ta et kurs eller en utdanning som gjør at de skal trives på jobb, sier Kjetil Dale Aas som er fag- og prosjektleder i Mesterbakeren, og har ansvar for opplæring av lærlinger og ufaglærte i bedriften.
Som en del av kompetansesatsingen, har Mesterbakeren etablert Mesterbakerskolen, et eget bakekurs for ansatte i bakeriene.
- Vi har utviklet egne bakekurs sammen med Peter Bienfelt, World Master Baker 2018. I dette samarbeidet har vi laget en detaljert bok med masse gode tips til bruk i opplæring av de ansatte. Denne boken er vi veldig stolte over, sier Kjetil.
Og det er ikke bare på det bakefaglige området Mesterbakeren satser på kompetanseheving.
- Vi har stort fokus på kompetanseheving for alle som jobber hos oss. De siste ukene har vi hatt ansatte oppe til både svennebrev baker og fagbrev i renholdsoperatørfaget og logistikkfaget. Vi tilbyr også norskkurs til de av våre ansatte som har behov for å ta dette. Vi har både bakere med mesterbrev og diplombakere ansatt i Mesterbakeren, og vi er veldig opptatte av at vi tar ansvar med å utdanne fagfolk og at alle bakeriene skal ha lærlinger. Vi har et mål om å øke kompetansen med 5 % faglærte hvert år, forteller Kjetil.
- Vi som jobber i administrasjonen, blir også oppfordret til å ta kurs for å utvikle oss. Vi har interne lederutviklingskurs to ganger i året, og vi får også tilbud om andre kurs. Nå i august skal jeg begynne på det nye studiet spesialisering i baker- og konditorfaget ved fagskolen Viken, sier Kjetil.
Med sin satsing på kompetanseutvikling er det viktig for Mesterbakeren å ha dyktige fagfolk som hele tiden holder seg oppdaterte på det faglige.
- Vi har en innovasjon- og markedsavdeling som jobber med produktutvikling. De reiser på en del inspirasjonsturer og finner nye produkter som de kan lage. De jobber også tett med REMA 1000 om hvilke produkter og varer de ønsker seg. I denne avdelingen jobber blant annet Rémy Corbet, som tidligere var trener på det norske bakerlandslaget, sier Kjetil.
Viktig å ha det bra på jobb
Å tilby kurs og utdanning er et av tiltakene Mesterbakeren gjør for at de ansatte skal trives med jobben sin. At bedriften også følger etiske retningslinjer for bærekraftig forretningsdrift, viser at de setter arbeidsmiljøet høyt.
- I Mesterbakeren er vi opptatte av godt arbeidsmiljø og god trivsel. Vi følger de etiske retningslinjene for bærekraftig forretningsdrift, skissert av etisk handel Norge. På denne måten sikrer vi gode arbeidsforhold i vår egen bedrift og hos våre samarbeidspartnere. Vi bruker LEAN som verktøy for involvering, noe som skaper samhold og lagånd i hverdagen. Vi gjennomfører medarbeiderundersøkelser med metodisk bearbeiding av resultatene som et verktøy for å måle og å styre forbedringstiltak av det fysiske og psykiske likeverdet. Likeledes gjennomføres målrettet lederutdanning av ledere med personalansvar på flere nivåer i bedriften. Vår satsing på trivsel og arbeidsmiljø reflekterer at vi jobber bevisst mot FNs bærekraftsmål, sier Dale Aas.
Fokus på folkehelsen
Når det gjelder ernæring og folkehelse, som er et av bærekraftsmålene, samarbeider Mesterbakeren med helsemyndighetene og Fremtidsmat om å gjøre sin del for å hjelpe folk med å oppfylle kostrådene.
- Vi har redusert saltinnholdet i brød med over 30% de siste fem årene, og vi har et overordnet mål om «clean label» i utvikling av nye produkter. Vårt barnebrød «Superhelt», som ble lansert i 2018, er blant de sunneste barnebrødene i Norsk dagligvare. Vi jobber stadig med å utvikle bedre produkter for barn og ungdom, og en ny "Superhelt" lanseres denne uken.
For en landsdekkende dagligvareaktør som REMA 1000, er det viktig å tilby kundene produkter som er sunne og bærekraftige, og i tillegg skal kunden være trygg på at favorittbrødet er likt om det kjøpes i Alta eller i Oslo.
Kundene skal vite hva de får
- Det viktigste for Mesterbakeren er at vi har jevne produkter som ser like ut hver dag. I et håndverksbakeri er det kanskje mål om det motsatte, at produktene ikke skal se like ut, og at de endres av både vær og årstid. Vi måler og veier alle produkter hver eneste dag for å se at de holder vekt, høyde og fasong. Og så skjærer vi gjennom dem. Det skal se likt ut over hele landet, og å lykkes med det er en kunst i seg selv, det krever kunnskap og erfaring, sier Dale Aas.
Er det ikke veldig begrenset hvor mye man kan utvikle seg ved å lage de samme produktene hver dag og ikke ha rom for variasjon i produktene?
- Alle som jobber i produksjonen rullerer, slik at de lærer å håndtere alle oppgaver i bakeriet. Vi har også en del kompetanseoverføring mellom bakeriene. Alle bakeriene har sine spesialiteter og vi sender bakerne våre dit det er behov. På denne måten lærer de utrolig mye mer enn om de bare står på en linje, i ett bakeri. Vi sender også lærlinger til hospitering hos hverandre, da lærer de mye mer enn om de bare er i det bakeriet de er ansatt i, sier Kjetil.
- Mesterbakeren er en stor og seriøs aktør som har vært i markedet i mange år, og til tross for størrelsen vår har vi svært mange håndverksprodukter, lite import og enormt stort fokus på kunnskapsutvikling og kompetanseheving. Vi oppfordrer derfor alle til å stemme på Mesterbakeren som Årets Bakeri 2024! avslutter Kjetil Dale Aas.
Følgende 8 kriterier danner grunnlaget for juryens vurdering i kåringen av Årets Bakeri:
Bedriftens økonomiske utvikling og bæreevne
Bedriftens innovasjon / nyskapningsevne
Bedriftens fokus på samfunnsansvar
Bedriftens helhetlige profil og markedsføring
Bedriftens endring og omstillingsevne
Bedriftens medarbeidertilfredshetsindeks
Bedriftens sammensatte fagkompetanse
Bedriftens omdømme/merkenavn
Juryen har i år lagt vekt på bedriftens fokus på kompetanseutvikling. Det er ikke bare utvikling av fagkompetanse som er viktig, men kompetanseutvikling i hele verdikjeden, fra produksjon til kundeopplevelse.