Les hele saken hos NHO Mat og Drikke
Helse- og omsorgsdepartementets forslag er et eksempel på at gode hensikter blir omsatt til en regulering som ikke kan gjennomføres, sier Brubakk.
— Vår kritikk dreier seg om hvordan man skal unngå at barn utsettes for markedsføring av produkter som ofte omtales som usunne, ikke om at barn skal beskyttes mot slik markedsføring.
Vil i i praksis kun ramme norske produsenter
— Vi er forundret over at departementet ikke har tatt innover seg at barn og unge lever i en mediehverdag dominert av utenlandske aktører på internasjonale plattformer som norske myndigheter ikke kan regulere med særnasjonale regler. Forskriften vil i praksis kun ramme norske mat- og drikkeprodusenter. Dette er en konkurransevridning vi ikke kan skjønne at en regjering som ønsker å styrke norsk mat- og drikkeproduksjon kan se seg tjent med, sier Brubakk.
Helse- og omsorgsdepartementets forslag til ny forskrift har som formål å forby markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn og unge.
"NHO Mat og Drikke deler fullt ut departementets mål om at det er viktig at «barn beskyttes mot markedsføring av produkter som er helsemessig uønsket ut fra et kostholdsperspektiv», men er uenig i at markedsføring rettet mot barn skal reguleres særskilt utover det som allerede følger av markedsføringsloven og kringkastingsloven, og en selvreguleringsordning i form av et videreutviklet MFU. Dersom myndighetene likevel ønsker en regulering mener vi at denne ikke kan utformes slik departementet har foreslått i høringsnotatet, og uansett at denne etter sin karakter og omfang, må vedtas i en formell lov, og ikke gjennom en forskrift" heter det i høringssvaret.
Her kan du lese NHO Mat og Drikkes høringssvar i sin helhet: 241122 BR til HOD - Forslag til forbud mot markedsføring av visse næringsmidler m.v. (ENDL).pdf
NHO Mat og Drikke mener forskriftsteksten er preget av uklarhet og inkonsekvente avgrensninger som vil føre til en lang rekke utilsiktede konsekvenser. — De mange utilsiktede konsekvensene som for eksempel bortfall av sponsing av idrettslag og kultur, synes departementet å ta veldig lett på. Når forslaget i tillegg neppe står seg i møte med EØS-retten, må regjeringen rett og slett rykke tilbake til start, sier Brubakk.
I sitt høringssvar har NHO Mat og Drikke en hel rekke innsigelser på departementets forskriftsforslag. Blant de mest sentrale punktene er:
- Aldersgrensen på 18 år kombinert med uklare andre avgrensninger gir i realiteten et markedsføringsforbud for en rekke produkter for alle aldersgrupper
- Nye bestemmelser som forbyr markedsføring som oppfordrer foreldre å kjøpe usunne produkter til egne barn går for langt og kan knapt avgrenses på en meningsfull og forutsigbar måte
- Kriteriene for hvilke produkter som omfattes av reglene er ikke objektive
- Produktlisten inneholder en rekke produkter myndighetene i andre sammenhenger oppfordrer forbrukerne å velge (eks sukkerfri brus)
- Reglene om sponsing innebærer i realiteten et forbud mot sponsing og med det bortfall av viktige inntekter for frivillighet, idrett og kultur.
- Mangelfull utredning av EØS-retten og misvisende fremstilling av denne