Skal utvikle bedriften i fellesskap

Publisert

De elleve håndverksbakeriene som er tatt ut til å være med i bedriftsutviklingsprogrammet FRAM, møttes til første samling tidligere denne uken. Alle som var til stede hadde store forventninger til prosjektet, som er initiert av Baker- og Konditorbransjens Landsforening.

FRAM-programmet er Innovasjon Norge sitt viktigste program for næringsutvikling, og programmet skal fremme sunn vekst og konkurransekraft gjennom utprøvd arbeidsmetodikk. Bedriftene som er med i programmet må selv legge ned en stor innsats. Prosessen består i å definere status for bedriften, finne frem til de målene de ønsker å oppnå, ta beslutninger om veivalg, og til slutt sette inn tiltak og innovasjonsprosjekt. I prosessen får de god hjelp fra rådgiverne, i tillegg til mye læringsutveksling med de andre håndverksbakeriene.

Hvorfor FRAM?

Bransjen møter stadig større utfordringer, og det er viktig for håndverksbakeriene å ta sin posisjon i markedet. En av de store utfordringene er at hverken bakeri, håndverksbakeri, baker eller konditor er beskyttede titler i Norge. Dette vil si at alle som vil, kan åpne et "håndverksbakeri" og i realiteten bare selge importerte bake-off-produkter. Andre utfordringer er blant annet høye strøm- og råvarepriser, vertikal integrasjon i dagligvarehandelen og den stadig økende importen av ferdigforedlede bakervarer.

Foto: Solveig Lygre, BKLF

Skill dere ut

Beskjeden fra prosjektleder og rådgiver Vigdis Myhre Næsseth, var klar. "Det handler om de riktige veivalgene. Det farligste er å ikke gjøre noe, eller å gjøre som man alltid har gjort, når alt rundt en forandrer seg. Bli best i den kategorien du konkurrerer i! Bruk det at dere er et sertifisert håndverksbakeri til å skille dere ut", sa Næsseth. Av bedriftene som er med i FRAM-programmet, står mange i en situasjon der de av forskjellige grunner ønsker å stake ut en ny kurs, eller de ønsker veiledning rundt tanker og idéer de allerede har.

Næsseth sier at bakeriene har forventninger om praktisk og økonomisk nytteverdi.

- De som er med, forventer endel av kollega-fellesskapet når det gjelder erfaringsutveksling og deling av måter å gjøre ting på. I tillegg håper de på å kunne gjøre konkrete veivalg som vil ha en økonomisk effekt, sier hun.

Programmet byr på mange aktuelle temaer som vil engasjere og utfordre bakeriene. De får kritiske spørsmål fra eksterne rådgivere og nødvendige blikk utenfra.

- Deltagerne blir utfordret på mange områder, blant annet på å gjøre noen valg gjennom denne prosessen. De skal bli mer bevisste på hva som bidrar til nødvendig lønnsomhet og være beredt til å gjøre nødvendige endringer, sier Næsset.

Bedriftene skal i fellesskap diskutere ulike løsninger og tiltak. Det er derfor avgjørende å få opp diskusjoner om ulike fagtema.

 - Vi forventer åpenhet og ærlighet fra alle som er med, og at vi etablere en takhøyde som alle er komfortable med. Det er mye å hente på erfaringsdeling, og skal du være med i FRAM så må du delta med et åpent sinn for å få noe ut av programmet, sier Næsset, og legger til at første samling har vært veldig inspirerende.

- Vi har blitt godt kjent, bakeriene deler villig på egne erfaringer, og jeg tror alle har fått seg noen oppvekkere og tips til hvordan vi selv kan håndtere gitte situasjoner og utfordringer, avslutter prosjektlederen.

Fredrik og Silje Sevaldsen fra Tor Sevaldsen Konditori i Kristiansund, var veldig fornøyde med første samling i FRAM. Foto: Solveig Lygre, BKLF

Deltagerne har store forventninger

Fredrik og Silje Sevaldsen, fra Tor Sevaldsen Konditori i Kristiansund, fikk en stor endring i driften for et halvt år siden. De var veldig fornøyde med første samling.

- Det har vært helt supert. Vi sitter igjen med masse god informasjon, og tankeprosesser er satt i gang. Det er en veldig fin gjeng som vi gleder oss til å jobbe med videre i prosjektet, og også høre om deres endringer/fremgang i året som kommer. Dyktige veiledere, prosjektleder og initiativtaker, sa de.

Sevaldsen er i en ny startfase med bedriften, og følte behov for inspirasjon, samt tips og triks til å dra bakeriet i den retningen de ønsker. Dette var grunnen til at de meldte seg på i prosjektet.

- Vi ønsker også å bli mer bevisste på hvordan vi kan drive på best mulig måte, både for oss selv, de ansatte og også for kundene våre. I tillegg er vi i et generasjonsskifte, og det å bli med på et slik prosjekt skaper relasjoner og bekjentskap til andre bakeri rundt om i landet, noe som er veldig kjekt og lærerikt for oss. Vi ser for oss at erfaringsutveksling og bevisstgjøring vil gi oss verktøy i verktøykassa som kan hjelpe oss til å bli den beste versjonen av oss selv. Vi er ganske ferske i bransjen, og da det gull verdt å være med i et slikt prosjekt med andre bakerier som vi kan lære med og av. 

I likhet med mange av de andre bakeriene, ønsker Sevaldsen blant annet å finne ut av hvordan de kan drive mest lønnsomt.

- Vi ønsker jo at denne prosessen vil resultere i at vi kan øke fortjenesten samtidig som vi kan beholde identiteten vår, opprettholde god kvalitet og en plass kundene vil komme igjen og igjen. Samtidig vil vi skape et nettverk med de andre bakeriene. Kjekt å kunne ringe noen for å sparre, sier Fredrik og Silje Sevaldsen.

Bakeriene som er med i programmet

Baker Kristiansen

Bergshaven Bakeri og Konditori

Blomsø bakeri & konditori

Buøy Bakeri & Konditori

Naturbakst

Naustdal Dampbakeri

Nordby Bakeri og Konditori

Romsøes Conditori

Tor Sevaldsen Konditori AS

Waagans Bakeri

Ødegaarden Bakeri og Konditori

Unik mulighet

Anne Sofie og Martin Berntsen fra Naustdal Dampbakeri, er også med i prosjektet. De sier at de mest sannsynlig ikke hadde gjennomført noe slikt på eget initiativ, da det både tar mye tid å planlegge og det ville blitt helt andre kostnader å gjøre noe lignende på egenhånd.

- Dette er en unik mulighet for oss, og nå håper vi å få diskutere ulike spørsmål og tema vi er opptatte av, i et forum som forhåpentligvis har noen av de samme utfordringene som oss selv. Det kan være tema innen blant annet økonomi, administrasjon, drift, produksjon og kaféutsalg. Det er en fin gjeng som er samlet og alle virker villige til å dele erfaringer og utfordringer. Det er spennende å høre hvordan andre tenker om de temaene som opptar oss. Vi forventer å lære en god del om oss selv og andre. Det er gode foredragsholdere med aktuelle tema. sier Martin, som er daglig leder ved Bakeriet.

Gunnar Bakke, direktør i bransjeforeningen, er glad for BKLFs initiativ og for oppslutningen rundt dette prosjektet som skal inspirere medlemsbedriftene til å jobbe enda mer med utvikling av egen bedrift.

Det skal totalt være fire samlinger i 2024, og vi gleder oss til å se hva bedriftene får ut av prosjektet.