Bedring i markedssituasjonen, men fortsatt svake utsikter
NHOs første medlemsundersøkelse i 2025 viser at medlemsbedriftene i NHO Mat og Drikke opplever markedssituasjonen som noe bedre enn i desember i fjor. Men fremtiden føles fortsatt usikker.
NHOs første medlemsundersøkelse i 2025 viser at medlemsbedriftene i NHO Mat og Drikke opplever markedssituasjonen som noe bedre enn i desember i fjor. Men fremtiden føles fortsatt usikker.
Medlemsundersøkelsen ble gjennomført i perioden 2. -7. januar 2025. Blant respondentene svarte 28 prosent at den generelle markedssituasjonen var god, 11 prosent svarte at den var dårlig, mens 58 prosent svarte tilfredsstillende. Nettobalansen, som viser differansen mellom andelen positive og negative svar, endte dermed på 17 prosent. Dette er en bedring fra desember 2024 hvor tilsvarende tall var 12 prosent.
Når det gjelder bedriftenes vurdering av markedsutsiktene for de kommende seks månedene er det en marginal bedring å spore. Det er fortsatt slik at det er flere bedrifter som venter en forverret situasjon enn de som venter bedring. 14 prosent svarte bedring, mens 15 prosent svarte forverring. Dette gir et nettoresultat på minus 1 prosent. I desember var tilsvarende tall minus 3 prosent.
Medlemsundersøkelsen inneholdt også spørsmål om bedriftenes forventinger til 2025.
" Hvordan tror du at 2025 vil bli for din virksomhet, sammenliknet med året som har gått?" Her oppga 22 prosent av respondentene at de tror året blir bedre, mens 19 prosent tror det blir dårligere. 56 prosent svarte undret, mens de resterende 3 prosentene var usikre. Ser man dette i lys av hvor utfordrende fjoråret var for mange av bedriftene, er det mye som tyder på at også inneværende år kan bli krevende for mange av bedriftene i mat- og drikkenæringen.