Finalistene til intensjonsavtalens utmerkelser 2024

Publisert

Under #MerAv-seminaret 19. mars skal Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre dele ut priser i kategoriene: sunnere produkt og sunnere markedsføring. Her er finalistene!

Meld deg på #MerAv-seminaret her

Utmerkelsene for et sunnere kosthold er en honnør til aktører som gjør en særlig innsats for å gjøre det enklere for forbrukerne å ta sunnere valg. Helse- og omsorgsdepartementet deler ut priser i to kategorier: sunnere produkter og sunnere markedsføring. 

Under #MerAv-seminaret skal også to NM avgjøres; Sunn mat i kantina og Frukt og grønt energistasjon. Se fullstendig program her.

De seks finalistene til Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelser har vist særlig god innsats i arbeidet for bedre kosthold.

– Matvarebransjen har stor innflytelse på hva vi legger i handlekurven. Å gjøre hverdagsproduktene litt sunnere og legge til rette for at forbrukerne kan ta sunnere valg, er en viktig del av arbeidet med å få befolkningen til å spise mer i tråd med kostrådene. Det har kommet inn mange gode nominasjoner til utmerkelsene i år, så jeg ønsker å gi honnør til finalistene, sier helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre i en pressemelding.

Finalistene i kategorien sunnere produkter er (i alfabetisk rekkefølge):
  • Fjordland med Bremykt mykere
  • Norgesmøllene med Møllerens brødmikser
  • UNIL med First Price hjerteformede fiskekaker

Begrunnelse

I denne kategorien var det mange gode kandidater som kan bidra til et sunnere mattilbud.
Fjordland med Bremykt mykere legger til rette for et kosthold med mindre mettet fett, mens Norgesmøllene har utviklet melblandinger som skal gjøre det enklere å bake grovt brød hjemme. First Price med hjerteformede fiskekaker kan spises både varme og kalde, noe som gjør det enklere å spise fisk ved flere anledninger.

 
Finalistene i kategorien sunnere markedsføring er (i alfabetisk rekkefølge):
  • Coop med Alltid 8
  • ISS med Våre grønne helter
  • REMA 1000 med Idrettsprofiler på SoMe

Begrunnelse

De tre finalistene har brukt kreative løsninger for å promotere sunnere kosthold.
Pris er avgjørende for hva forbrukerne legger i handlekurven. Kampanjer som Alltid 8, hvor man alltid tilbyr et utvalg av åtte frukt- eller grønnsaksprodukter til rabatterte priser, bidrar til å øke forbruket av frukt og grønnsaker. Inspirasjon og informasjon om utvalgte sunnere råvarer gir også vekst, noe konseptet Våre grønne helter er et eksempel på.
Den tredje nominerte er REMA 1000, som gjennom sitt samarbeid med kjente idrettsprofiler og forbund, bruk av digitale kanaler og utdeling av frukt og grønnsaker på drettsarrangementer, når yngre kundegrupper med informasjon om viktigheten av et kosthold rikt på frukt og grønnsaker.